Hvordan bliver man skuespiller? Få tips til at blive skuespiller i Danmark

Rigtig mange mennesker nærer en drøm om at betræde de skrå brædder på et teater eller stå foran et filmkamera. Skuespillerfaget er populært som aldrig før – og konkurrencen er skarp.

I Danmark findes der kun én SU-berettiget skuespilleruddannelse. Den foregår på Den Danske Scenekunstskole, som er en sammenlægning af skuespilleruddannelsen ved Aarhus Teater, skuespillerskolen i Odense, dramatikeruddannelsen ved Aarhus Teater, Det Danske Musicalakademi i Fredericia, Odsherred Teaterskole og Statens Scenekunstskole (tidligere kendt under navnet Statens Teaterskole).

Hvordan kommer man ind på Den Danske Scenekunstskole?
Når du søger ind på Den Danske Scenekunstskole, vil du skulle gennemgå en optagelsesprøve. Hvert år søger hundredvis af håbefulde aspiranter om optagelse – men det er langt de færreste, som kommer ind. Skolen optager nemlig kun 24 elever pr år på landsplan. Det betyder, at størstedelen af ansøgerne må gå skuffede fra prøven. Og mange søger gang på gang uden held.

Optagelsesprøven til Den Danske Scenekunstskole består af flere dele. I første prøve skal du dels fremsige en monolog, dels indgå i en fælles improvisation.

DSCF7830

I anden prøve skal du atter fremføre din monolog samt en dialog og enten synge en sang eller fremsige et digt, alt afhængigt af hvilken afdeling af Den Danske Scenekunstskole du søger optagelse gennem. Og ved tredjeprøven skal du igennem et længere forløb, hvor du og de øvrige ansøgere arbejder med blandt andet stemmeføring, improvisation og diverse dramatiske øvelser.

Hvordan består man optagelsesprøven til Den Danske Scenekunstskole?
Hvis du ønsker at øge dine chancer for at klare dig igennem nåleøjet og komme ind på den eftertragtede skuespilleruddannelse, kan du med stor fordel bruge tid og kræfter på at forberede dig grundigt.

Før i tiden var det populært at læse hos en uddannet skuespiller med mange års erfaring, som kan hjælpe med forbedring af teknik samt gode råd – og den vej er der stadig mange, der søger. Men i dag er der faktisk andre måder, hvorpå du kan forberede din optagelsesprøve og dermed opnå mere selvtillid og større viden om skuespilteknikker og dramaturgi.

DSCF3111

Læs også:

Guide til scenekunstuddannelser og scenekunstskoler

Hvordan bliver man en god skuespiller?
Det, man er villig til at bruge mange timer på at øve sig i, bliver man som bekendt god til. Derfor er det vigtigt, at du, allerede før du søger optagelse på Den Danske Scenekunstskole, kender til skuespilkunsten, og hvordan man optræder på en scene eller foran et kamera. Dette er der flere muligheder for at lære på kurser med målrettet uddannelsesforberedende undervisning, som fx har særligt fokus på forberedelse til den krævende optagelsesprøve.

Du kan for eksempel vælge et ophold på en teater-højskole, som tilbyder skuespil- og dramaundervisning. Sådanne fag finder du på Ry Højskole, som igennem mange år har tilbudt Teater og Drama som hovedfag..

Hvordan bliver man skuespiller på film?
Uddannelsen som skuespiller ved Den Danske Scenekunstskole er særdeles eftertragtet. Hvis man ønsker en karriere som skuespiller i Danmark, er det nemlig den mest sikre vej at gå.

Langt de fleste skuespillere, som du ser i danske film, har uddannet sig ved Den Danske Scenekunstskole. Når man studerer ved denne velrenommerede skole, åbner der sig mange døre for én, og man får mulighed for at danne et ganske enestående netværk.

Det vil desuden være en fordel at kunne prale af en officiel skuespilleruddannelse ved en eventuel casting til en rolle i en film. En uddannelse ved Den Danske Scenekunstskole er et kvalitetsstempel i sig selv – og de fleste producere og instruktører vil være trygge ved at hyre en skuespiller, som har uddannet sig på den hæderkronede skole.

Det gør sig gældende, når et teater skal besætte roller. De fleste etablerede teatre foretrækker kandidater, som har uddannet sig i skuespil fra Den Danske Scenekunstskole. Så hvis din drøm er at blive teaterskuespiller, er denne uddannelse også vejen frem.

Der findes ganske vist mange ikke-officielle skuespilleruddannelser – og det er også muligt at uddanne sig inden for skuespil i udlandet. Men disse giver sjældent adgang til de helt store roller. Og derfor søger langt de fleste skuespilleraspiranter ind på Den Danske Scenekunstskole.

Gør din drøm til virkelighed med undervisning i teater og skuespil på Ry Højskole
Ry Højskole er en af de få højskoler i Danmark, som tilbyder teater- og drama-relaterede fag.
Her får du mulighed for i et halvt eller et helt år at arbejde intensivt med drama og skuespil. Du lærer alt om improvisation, teaterstilarter og sceneteknik. Og så kan du bl.a. få sparring til udvælgelse af de monologer, digte og sange, du gerne vil præsentere til din optagelsesprøve.

Dygtige undervisere og højt engagement på Ry Højskole
Når du vælger at dygtiggøre dig inden for skuespil gennem et højskoleophold på Ry Højskole, er du sikret undervisning og instruktion af engagerede undervisere. Uanset om du har en drøm om at stå på de skrå brædder, eller om du blot er nysgerrig på teater og drama, vil du få mulighed for et spændende og udfordrende ophold.

Du kan bl.a. vælge at fordybe dig i totalteater, børneteater eller musikteater, og du kan lære, hvordan man udfærdiger et teatermanuskript eller opbygger en scenografi. Og du får mulighed for at medvirke til opførelse af teaterstykker på eksempelvis skoler eller hos foreninger i lokalområdet.

Med teaterundervisning på Ry Højskole kan du lære mere om scenekunst – og om dig selv.