Guide til friluftsliv: 25 ideer til mere friluftsliv i Danmark (2024)

friluftsliv

Forestil dig friluftsliv som et farverigt maleri, hvor hvert penselstrøg tegner nye oplevelser mod himlens lærred.

Der er en verdens af muligheder for at opleve naturen i vores lille land, og vi giver her 25 bud på steder og friluftsaktiviteter, du ikke må gå glip af, hvis du elsker friluftsliv.

25 ideer til friluftsliv i Danmark

Mangler du inspiration til at få mere ud af naturen i Danmark? Vi giver en guide med 25 ideer til mere friluftsliv i Danmark:

1. Pak rygsækken og udforsk Gendarmstien i Sønderjylland, en vandrerute med bølgende landskaber og historiske vingesus.

2. Go-kano-gennem den eventyrlige Gudenå, Danmarks længste å, spækket med øer og dyreliv, perfekt for en dag fyldt med pagajens rytmiske slag.

3. I Nordjylland kan du med fordel hænge din hængekøje op mellem klitterne og vågne til Vesterhavets brusen, eller surfe i Klitmøller, Danmarks Cold Hawaii.

4. Tag på svampejagt i de gamle bøgeskove, lær om planters spiselighed under åben himmel, eller deltag i guidede naturfotograferingsture og fang sæsonernes skiften i ét klik.

5. Udforsk smukke Møns Klint og oplev de imponerende kridtklinter og det klare blå hav.

6. Tag på en cykeltur langs Hærvejen, en historisk rute, der tager dig gennem smukke landskaber og gamle kulturspor.

7. Besøg Nationalpark Thy og oplev den vilde og uberørte natur, mens du vandrer gennem klitheder og skove.

8. Prøv kræfter med kitesurfing på Vestkysten og mærk adrenalinen pumpe, mens du flyver hen over bølgerne.

9. Tag på en sejltur rundt om Bornholm og oplev øens smukke klippekyster og charmerende fiskerlejer.

10. Udforsk Rold Skov, Danmarks største skov, og gå på opdagelse i de mange vandrestier og cykelruter.

11. Besøg Skagen og oplev det unikke lys, der har tiltrukket kunstnere i generationer.

12. Tag på en kanotur på Susåen og nyd den rolige og idylliske natur langs åen.

13. Besøg Møllehøj, Danmarks højeste punkt, og nyd den fantastiske udsigt over det omkringliggende landskab.

14. Prøv kræfter med klatring i en af Danmarks mange klatreparker og udfordrer dine grænser.

15. Tag på en vandretur i Nationalpark Mols Bjerge og oplev det varierede landskab med bakker, søer og skove.

16. Besøg Fur, en ø i Limfjorden, og oplev de imponerende molerklinter og det rige dyreliv.

17. Tag på en ridetur langs en af Danmarks mange strande og oplev naturen fra hesteryg.

18. Besøg Ribe, Danmarks ældste by, og oplev den historiske atmosfære og de smukke gamle bygninger.

19. Prøv kræfter med bueskydning og udfordre din præcision og koncentration ude i naturen.

20. Tag på en fisketur i en af Danmarks mange søer eller åer og nyd roen og naturen omkring dig.

21. Besøg Øresundsakvariet og oplev det spændende undervandsliv i Øresund.

22. Tag på en kanotur på Silkeborgsøerne og oplev den smukke natur og de idylliske søer.

23. Prøv kræfter med stand up paddleboarding og oplev naturen fra vandsiden fra ethvert sted med vand i Danmark – Københavns kanaler som Limfjorden.

24. Hop i vandrestøvlerne og få syre i benene i de vilde og smukke Rebild bakker i Nordjylland, de lyngklædte bakker i flotte farver byder op til både hård og hyggelig vandring.

25. Tag på en cykeltur langs Kattegatstien og oplev den smukke kyststrækning og de charmerende fiskerlejer.

Hvad end du udforsker kan du tilpas afslutte din friluftsdag med en nat i det fri i et af landets mange udendørs sheltere og opleve den smukke stjernehimmel og stilheden i naturen.

Lav friluftstraditioner

Integrer naturen i dagligdagen ved at etablere rutiner, som pludseligt bliver naturfyldte traditioner. Start med små skridt, såsom en fast ugentlig gåtur i lokalområdet.

Vælg årstidens højdepunkter til at skabe særlige traditioner, som for eksempel en efterårs-cykeludflugt for at observere skovens farveskift eller vinterbadning for at markere det nye år. Disse ritualer kan forankres i årstidernes cyklus, styrke naturforbindelsen og med tiden blive uundværlige øjeblikke.

Skab for eksempel en årlig kanotur, hvor du og dine venner padler ned ad en dansk å og overnatter i telte ved bredden, eller arranger faste fælles lystfisketure i Danmarks mange idylliske fiskelokationer.

Du kan også inkludere friluftsliv i højtider og mærkedage. Forestil dig en fødselsdagsfejring med skattejagt i skoven eller en påskefrokost i det fri. Sådanne traditioner skaber en ramme for unikke oplevelser og bringer folk sammen i naturens storslåede kulisse.

Friluftsliv på Ry Højskole

Med både sø og skov som nærmeste naboer, tilbyder skolen ideelle rammer for outdoor aktiviteter. Uanset vejret står naturmødet centralt i undervisningen og er omdrejningspunkt for samvær og læring.

Fra kajakpolo, der tester kroppens styrke og samarbejdsevner, til rolige skumringsture i kano, favner højskolens friluftsliv alle aspekter af det udeliv. Det skaber en bred platform for personlig udvikling. Vi står for udstyr, grej og al den viden og tips og tricks til friluftsliv du kunne tænke dig.

Der er både plads til nybegyndere og outdoor-nørder på vores friluftslinje, hvor samarbejde og oplevelser er hovedfokus.

Vælger du friluftsliv som hovedfag, vil du desuden komme på mange små og længere ture. Hvis du har friluftsliv som hovedfag om foråret, kan du se frem til en fordybelsestur til Norge med fokus på sneliv, ski og overnatning i snehuler. Hvis du har friluftsliv som hovedfag i første periode om foråret, går turen i stedet til den svenske skærgård, hvor du kan opleve kajak, fiskeri og overnatning under åben himmel.

Læs mere om friluftsliv på Ry Højskole eller book en rundvisning hvor du kan høre meget mere om linjen og resten af højskolen.