Hvad koster et højskoleophold? Få styr på priserne

Drømmer du om at tage et højskoleophold, men er usikker på hvad det koster? Så læs med her! I dette indlæg får du et overblik over, hvad du kan forvente af udgifter, når du tager på højskole, så du kan planlægge dit drømmeophold uden at sprænge budgettet.

Hvad er prisen for et højskoleophold?

Et højskoleophold kan variere i pris afhængigt af flere faktorer, herunder opholdets længde, type af værelse og hvilke aktiviteter og studierejser der er inkluderet. Generelt varierer ugeprisen fra ca. 1.200 kr. til 2.500 kr. om ugen og er i gennemsnit på 1.700 kr. pr. uge. Nogle højskoler tilbyder også kortere ophold, som kan være billigere.

Hvad er inkluderet i prisen?

Prisen for et højskoleophold inkluderer typisk kost, logi og undervisning. Det betyder, at du får tre måltider om dagen samt mellemmåltider, og et værelse at bo på under hele opholdet. Undervisningen kan variere afhængigt af skolen og dine interesser, men typisk er der et bredt udvalg af fag og aktiviteter at vælge imellem.

Se hvilke fag Ry Højskole udbyder her

Hvad kan øge prisen?

Der er nogle faktorer, der kan øge prisen for et højskoleophold. Hvis du ønsker at bo på et enkeltværelse i stedet for at dele værelse med andre, kan der være et tillæg i prisen. Derudover kan ekstra aktiviteter og studierejser også koste ekstra. Til slut er det vigtigt at huske, at lommepenge og transport til og fra skolen i sidste ende også kan øge prisen.

Så sørg for at undersøge, hvad der er inkluderet i prisen, når du vælger din højskole, så der ikke opstår kedelige overraskelser undervejs.

Priser – Ry Højskole

Priser for ophold – Januar 2024

• Pris for dobbeltværelse – 2.250 kr. pr. uge
    • Rabat for 3-sengsværelse – 100 kr. pr. uge
  • Materialer/depositum (opkræves ved tilmelding) – 4.000 kr.

Eventuelt overskydende beløb tilbagebetales.

Vores lange kurser begynder i januar og august. Vores efterårskurser er på 18 uger, mens forårskurset er på 22 uger, men med mulighed for at vælge 7, 15 eller alle 22 uger. Dog vælger næsten alle perioden på 22 uger.

Priser for rejserne på højskoleopholdet

Fællesrejsen til Berlin kr. 3.500,-

Studieture på Friluftsliv:

• Norge kr. 3.500,- (februar)
  • Sverige kr. 1.800,- (september)
  • Efterårs-/forårs friluftsliv kr. 1.500,-

Studietur på Horisontfagene:

• Verden omkring os kr. 3.500,- (februar)
  • Kloden Kalder kr. 3.200,- (maj)
  • Verden omkring os kr. 3.500,- (september)
  • Kloden Kalder kr. 1.500,- (november)

Læs mere om vores forskellige rejser her

Økonomiske støttemuligheder

Pitstop – Få nedsat din pris på et højskoleophold

Er du under uddannelse og har brug for en pause for at genfinde glæden ved læring? Så kan du overveje et “pitstop” på Ry Højskole. Her tilbyder vi nedsat ugebetaling til studerende, der har behov for en pause fra studiet. Skriv eller ring til os og fortæl os, hvorfor du har brug for et højskoleophold, og få en rabat på 500 kr. om ugen.

6 tips til at spare penge på dit højskoleophold

1. Spis på skolen: På Ry Højskole er alle måltider inkluderet, så der er penge at spare ved at spise på skolen i stedet for at spise mad udefra, selvom vi ved det kan være fristende.
  2. Brug fællesfaciliteterne: Højskolen har mange fællesområder, hvor du kan slappe af og hygge dig med dine venner. Brug disse faciliteter i stedet for at gå ud og bruge penge på aktiviteter udenfor skolen.
  3. Del værelse med andre: Hvis du er åben for at dele værelse med mere end én, kan du vælge et 3-sengsværelse og spare 100 kr. pr. uge.
  4. Nyd de gratis aktiviteter: Ry Højskole tilbyder en bred vifte af gratis aktiviteter, herunder sportsaktiviteter, workshops og foredrag. Udnyt disse muligheder og spar penge på eksterne aktiviteter og underholdning.
  5. Undgå impulskøb: Når du er på højskole, vil der sandsynligvis være mange fristende muligheder for at købe mad, tøj eller andre ting. Tænk over dine køb og undgå impulskøb, så du kan holde dit budget under kontrol.
  6. Søg om økonomisk støtte: Som nævnt tidligere er der forskellige økonomiske støttemuligheder tilgængelige for højskoleophold. Undersøg mulighederne og søg om støtte, hvis det er muligt.

Har du spørgsmål til vores højskoleophold?

Har du brug for flere oplysninger om højskoleopholdet eller har du spørgsmål til betaling eller vores priser, så kontakt os gerne på tlf. 86 89 18 88 eller send en mail på kontoret@ryhojskole.dk.

Vi glæder os til at høre fra dig!