Skuespillerkursus på Ry Højskole – En anderledes hverdag

skuespillerkursus

Drømmer du om en karriere inden for skuespil, eller kan du bare godt lide at bruge din fritid på scenen? Så bliv klædt godt på med et skuespillerkursus på Ry Højskole. Bliv en del af et unikt fællesskab, mød nye venner og få en oplevelse for livet.

Skuespillerkurset giver dig en grundlæggende forståelse for skuespillernes virke, hvor der bliver lagt vægt på både teori og praksis. Du vil få mulighed for at prøve forskellige skuespilteknikker, og der er i flere af teaterfagene mulighed for at arbejde med monologer, der senere kan bruges til optagelsesprøver på teaterskolerne.

Kurset er for dig, der har lyst til at styrke dine evner inden for skuespil, udvikle dine kreative evner og lære nye teknikker. Du behøver ikke have nogen forkundskaber for at deltage. Her kan alle være med!

Hvorfor tage et skuespillerkursus på Ry Højskole?

Går du med en drøm om at blive skuespiller, eller har du en hobby eller passion inden for skuespil og teater? Så er et skuespillerkursus på Ry Højskole måske noget for dig.

På Ry Højskole trækker vi på masser af erfaringer inden for skuespillerfaget. Du kommer eksempelvis til at lærer en masse om:

• Scenografi: Lær hvordan scenografi understøtter fortællingen på scenen.
  • Instruktion: Inden for skuespil er instruktørens rolle afgørende for, om forestillingen bliver vellykket.
  • Improvisation: Oplev, hvordan du kan bruge improvisation til at udvikle dine skuespilevner på en kreativ måde.
  • Koreografi: Bevægelse og dans – sekvenser af bevægelse, der kommer i forlængelse af hinanden.

Du vil også blive introduceret til de forskellige slags teatre:

• Turneteater
  • Børneteater
  • Musikteater

Her vil du blive udfordret og få skubbet til dine grænser, igennem en spændende undervisning. Står du og overvejer en fremtid inden for skuespil eller teater, er opholdet ideelt og kan være med til at give dig en smagsprøve og afklaring af faget.

Bliv en del af et unikt fællesskab

Et ophold på Ry Højskole er meget mere end læring og undervisning. Sideløbende med undervisningen vil du blive en del af et unikt fællesskab og få nye venner, mens du bor på skolen.

I løbet af kurset vil du komme til at leve det klassiske højskoleliv med bl.a.:

• Foredrag
  • Morgensamlinger
  • Koncerter
  • sang
  • udflugter i de tætliggende omgivelser

Højskolens park støder ned til Gudenåen, og Møllesø og ligger tæt på Øm kloster. Himmelbjerget og den flotte natur indbyder til yogasession i haven eller til en svømmetur.

En dag på skuespillerkursus

En typisk dag på skuespillerkurset starter ud med en morgensamling, hvor nogen inden da allerede har dyrket morgenyoga eller løbet en tur. Efterfølgende vil det meste af dagen bestå af din valgte workshop (skuespil), hvor der indimellem er spisning og pauser. Vi slutter gerne dagen af med bål og sang i haven, foredrag eller ren afslapning på fællesområderne.

Fire gode grunde til, at du skal tage på højskole

1. Brug tid på at dyrke din hobby

Trænger du til, at der skal ske noget nyt og til at komme ud af de vante rammer? Så er et langt højskoleophold et oplagt valg for dig. Her kan du slå hjernen fra og lave det, du elsker hver dag, mens du er omgivet af andre, som deler din interesse.

2. Få nye venner

Et Højskoleophold på Ry danner de perfekte rammer for at møde nye bekendtskaber. Gennem de mange fællesaktiviteter som sang, lege og udflugter, bliver du en del af et fællesskab, og du får mulighed for at møde en masse nye mennesker.

3. Prøv nye ting af

Kurset rummer masser af muligheder. Selvom man vælger en workshop f.eks. skuespil, kan man stadig prøve kræfter med andre fag, gennem valgfag. Måske har du længe gået og drømt om at lære om psykologi, yoga, idræt eller noget helt fjerde. Grib muligheden og lad dig udfordre af fag, du endnu ikke har kendskab til.

4. Lær dig selv at kende

En af fordelene ved at tage et højskoleophold er, at du får mulighed for at lære sig selv bedre at kende. Når man prøver nye ting af og udfordrer sig selv, får man en bedre forståelse af, hvilke ting man kan lide, og hvilke ting man gerne vil have mere af. Samtidig giver opholdet gode muligheder for at eksperimentere og udfordre sig selv på en sikker og tryg måde.

Tag del i kreativiteten på Ry Højskole

Har du spørgsmål til kurset, valgmulighederne på skemaet eller noget helt tredje, er du velkommen til at skrive til os på kontoret@ryhojskole.dk eller ringe på Tlf. 86 89 18 88. Du er også meget velkommen til at besøge os og få en rundvisning.

Vi glæder os til at høre fra dig!