Ciceros pentagram – Sådan kan du bruge det

Ciceros pentagram

Vil du gerne lære at kommunikere strategisk, og på en måde, så din modtager føler sig set og hørt? Så er Ciceros pentagram et håndgribeligt og godt redskab til at analysere den situation, du skal kommunikere i. 

Hvem var Cicero?

Cicero var romersk politiker, advokat, filosof og taler i det gamle romerrige. Han formidlede den græske filosofi på latin, og i dag er han nok allermest kendt for det retoriske pentagram – bedre kendt som Ciceros pentagram eller femkant. 

Cicero mente, at man måtte forstå sin kommunikationssituation, for at formidle effektivt. 

Hans teori var, at denne situation var defineret af, hvad talerens hensigt var med kommunikationen, for eksempel at informere, at overtale eller at underholde. 

Hvad er Ciceros pentagram?

Ciceros pentagram er en model der bruges til at skabe et overblik over en kommunikerende situation. Pentagrammet er formet som en stjerne, hvor alle elementer altså er forbundet med streger. Det skal vise at alle elementer og hjørner påvirker hinanden og altså er afhængige af hinanden. 

Pentagrammet består af 5 elementer: Emne, Modtager, Afsender, omstændigheder og sprog. 

Ciceros pentagram er altså en situationsanalyse, som spiller en central rolle i retorikken. Der findes dog også mange andre modeller til netop det her formål.

Ciceros pentagram

Sådan bruger du Ciceros pentagram 

Hvis du skal kommunikere et budskab, det kan være både skriftligt og mundtligt, er det altså en fordel, at du sætter dig ind i den situation, du skal kommunikere i. Derfor kan du bruge et redskab som Ciceros pentagram hvis du skal holde en tale, skrive et debatindlæg eller lave en fremlæggelse.

Nedenfor vil du få en guidet tur rundt i pentagrammets 5 dele, og få et indblik i, hvilke spørgsmål man gør klogt i at stille sig selv undervejs. 

Det er vigtigt at understrege, at elementerne ikke skal tages i kronologisk rækkefølge. Man må forholde sig til dem alle sammen i forhold til hinanden. 

Det er derfor en fordel at vende tilbage til alle elementer flere gange så man er sikret, at de er tilpasset hinanden. 

Emne

Det er vigtigt at emnet er velvalgt, og desuden er det afgørende at man vinkler emnet på den mest effektive måde. 

Hertil måde man altså kigge på pentagrammets øvrige elementer. Hvor godt kender min modtager emnet i forvejen, er der særlige forhold mellem emnet og mig som afsender eller emnet og min modtager, jeg skal tage højde for? Og hvordan konstruerer jeg bedst mine argumenter ud fra disse ting, så det bliver overbevisende? 

Modtager 

Det er altafgørende at forholde sig til sin modtager. Er der flere slags modtagergrupper, eller søger man kun at overbevise én slags modtager? 

Er der forskel på min idealmodtager og min faktiske modtager? 

Er min modtager på forhånd med mig eller mod mig? Hvor meget ved den i forvejen, hvad er mit forhold til modtager, hvad ved jeg om modtageren og deres præferencer i forhold til sprog?

Afsender 

Man må klargøre sin egen rolle som afsender i kommunikationssituationen. Hvilken rolle spiller jeg selv i forhold til pentagrammets øvrige elementer? 

Hvor troværdig finder min modtager mig som afsender på forhånd, altså hvor meget forventnings etos har jeg, og hvor meget er jeg nødt til at bygge min troværdighed op undervejs i kommunikationen? 

Hvordan forbinder min modtager mig med emnet, og er jeg som afsender til stede i kommunikationen på en hensigtsmæssig måde?

Omstændigheder

Hvad er omstændighederne for kommunikationen? Her skal man for eksempel klargøre, hvilket medie man kommunikerer i, og hvilke muligheder og begrænsninger det fører med sig. 

Hvad er situationen, og hvad er de indre og ydre omstændigheder? 

Sprog/genre 

Hvilket sprog eller genre passer til pentagrammets øvrige led? 

Skal min tekst/tale være informerende, underholdende eller overbevisende? 

Skal mit sprog være levende, korrekt eller klart? Skal jeg lave smukke metaforer eller passer det bedre til min modtager at bruge en masse fremmedord?

Formidling og performance på Ry Højskole 

På Ry Højskole har du mulighed for at tage ordet i din magt. 

På vores teater- og dramalinje får du mulighed for at træne din stemme og ikke mindst at skubbe grænser. 

Derudover får du også mulighed for at arbejde med manuskriptskrivning, som må skrives ud fra en bevidsthed om sin modtager og sig selv som afsender. 

Kommunikation er mange ting, men én ting er sikkert: kroppen, ordet og stemmen kan og må ikke skilles ad.

Læs mere om teater og drama på Ry Højskole her.

Alle

Ry Højskoles Elevmøde 2024

I år finder Elevmødet sted d. 2.-4. august. Ry Højskoles Elevforening er måske Danmarks ældste, og hvert år i den første weekend i august mødes omkring 600 gamle elever på

Læs mere »
Scroll to Top
BrODERI & BUDSKAB

På faget Broderi og budskab kobles håndens og hovedets arbejde. Vi skal nørkle med broderi – som faktisk er ekstremt sjovt og svært på samme tid – og vi skal reflektere over forholdet mellem netop håndens arbejdet og hovedet. Hvad sker der med vores hjerne, når vi fordyber os i et håndværk? Hvad er flow? Hvad giver det os, når vi mestrer noget?
Underviser: Anne

BRODERI & BUDSKAB er en del af valgfagene på Ry Højskole