DE DANSKE SYRIEN-KRIGERE

[vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

DE DANSKE SYRIEN-KRIGERE

[/vc_column_text][vc_column_text]Denne onsdag lod Politikens journalist Jakob Sheik os gennem sine fortællinger møde nogle af de omkring 100 danskere, der har været eller er i Syrien for at kæmpe for militante, islamistiske organisationer som Islamisk Stat. Han lærte os, at én af dem hedder Amir og var hans gode ven, da de var børn sammen på Vesterbro. Men også at en anden af dem hedder Viktor, har blå øjne og er vokset op i Aarhus.

Alle holdt koncentrationen selvom mange havde tilbragt natten i en hængekøje under spisesalens loft og derfor måske ikke sovet helt så tungt som sædvanligvis. Måske var det, fordi han ikke bare talte, men derimod fortalte.

Og generelt er her ikke et roligt øjeblik i disse uger, hvor alle flyder over af gode idéer til, hvordan vi kunne lave papirkuglekrig i teatersalen, skrive en sang til den nært forestående bryllupsweekend, oprette et klassisk kor eller arrangere et fodboldopgør mod Silkeborg Højskole. Mon vi overhovedet når at sove, inden vi sætter os i busserne mod studieturen i Tjekkiet på lørdag?

Alle

Ry Højskoles Elevmøde 2024

I år finder Elevmødet sted d. 2.-4. august. Ry Højskoles Elevforening er måske Danmarks ældste, og hvert år i den første weekend i august mødes omkring 600 gamle elever på

BrODERI & BUDSKAB

På faget Broderi og budskab kobles håndens og hovedets arbejde. Vi skal nørkle med broderi – som faktisk er ekstremt sjovt og svært på samme tid – og vi skal reflektere over forholdet mellem netop håndens arbejdet og hovedet. Hvad sker der med vores hjerne, når vi fordyber os i et håndværk? Hvad er flow? Hvad giver det os, når vi mestrer noget?
Underviser: Anne

BRODERI & BUDSKAB er en del af valgfagene på Ry Højskole