FILOSOFI & POLITIK uge 29 | 14. JULI – 20. JULI 2024

Velkommen til en uge på Ry Højskole, med masser af inspirerende foredrag, diskussioner, fællessang, dans, udflugt til Himmelbjerget, festaften og meget mere.

“Liberté, égalité, fraternité!”  – “Frihed, lighed broderskab!”

Sådan har franskmændenes motto lydt siden revolutionen, og det ser ikke ud til at samtalen om det frie menneske nogensinde stopper. Men hvori består friheden? Og det siges, at i Guds rige er vi alle lige. Men hvad er egentlig lighed? Mennesket har altid samlet sig i fællesskaber. Lad dem være kristne, kommunistiske eller borgerlige. Men hvad skaber et fællesskab? Et broderskab? Et søsterskab?

Spændende foredrag og fri debat

Med en lang række spændende foredrag, kaster vi os ud i friheden, ligheden og broderskabet. Foredragene kommer til at behandle disse tre begreber gennem et bredt spænd af fagligheder. Vi vil belyse emnet fra både en litterær, en historisk, en filosofisk, en samfundsfaglig vinkel.

Foredragsholdere

• Søren Gosvig Olesen: “Sekularisme i dag. Religion i dag.”

• Mikkel Thorup: “Frihed, lighed og broderskab – den franske revolution dengang og i dag”

• Rasmus Dreyer: “Frihed under en sandhed: Luther og reformatorerne om frihed og reformation”

• Monica Papazu: ” Frihed, lighed, broderskab – eller døden! ”

• Astrid Trolle: ”Sekter som broderskab”

• Nina Bonde: Titel på vej

• Lars Bukdahl: Titel på vej

Denne uge vil der være plads til FRI debat og samtale.

Plads til alle
Du er velkommen hvadenten du er 100-meter mester i den frie debatform eller om du blot har lyst til at udfordre din hverdag med nye perspektiver på emnet. Der er plads til både begyndere og øvede i filosofi og politik.

Ugens program
Hver dag starter med morgensamling og fællessang. Herefter vil vi få besøg og oplæg fra en af nedenstående foredragsholdere, hvorefter dagens diskussioner og debatter bliver iscenesat. Vi laver en afvekslende og god uge med med en masse andre debat-glade mennesker. Det foreløbige program kan du se her.

Samarbejde mellem Ry Højskole og Studenterkredsen

Dette sommerkursus er et samarbejde mellem Ry Højskole og Studenterkredsen. Studenterkredsen er en foredragsforening der siden 1888 har arrangeret foredrag på universiteterne i den grundtvigske højskoletankes ånd, hvor vi er fælles om erfaringen af det underfundige menneskeliv og om forpligtelsen på det frisind, der gør åben og nysgerrig diskussion mulig.

Kursusleder, priser og tilmelding

Kursusleder: Astrid Østergaard, filosof og højskolelærer og Kristian Kirk, filosof og viceforstander på Ry Højskole

Voksne: 5.600,-
Unge under 25 år eller medlemmer af Studenterkredsen eller Ry Højskoles elevforening: 3.600,-